El nostre compromís amb l’Agenda 2030 i els ODS

El nostre compromís amb l’Agenda 2030 i els ODS

EL NOSTRE COMPROMÍS AMB L’AGENDA 2030 I ELS ODS

joc-construccio-aprenem-autisme

Els Objectius de Desenvolupament Sostenible són el marc creat per Nacions Unides per lluitar contra els grans desafiaments globals, incloent-hi l’educació de qualitat i el treball decent per tothom.

L’any 2015, l’Assemblea General de Nacions Unides va aprovar els “Objectius de Desenvolupament Sostenible”, una llista de 17 grans objectius encaminats a assolir la fi de la pobresa, a protegir el planeta i a garantir que totes les persones gaudeixin de pau i prosperitat (https://www.un.org/sustainabledevelopment/es/objetivos-de-desarrollo-sostenible/). Aquests 17 objectius es concreten en 169 fites a assolir, i tenen un marc temporal per aconseguir-les, la nomenada Agenda 2030, que com el seu nom indica pretén que s’hagin assolit el 2030.

Objectius-ODS

Aquests ODS i tot el que els acompanya són el resultat d’una anàlisi profunda dels desafiaments als quals ens enfrontem de forma global, a tot el planeta. Serveixen de marc perquè tota mena d’organitzacions, des d’empreses, governs i administracions públiques fins a ONG, associacions puguem parlar un llenguatge comú i ens alineem més amb accions concretes per lluitar en favor del que s’ha pensat que és el més crucial pel futur de la nostra societat i del planeta.

Cada cop més, diferents organitzacions i moltíssimes empreses, han pres consciència que tothom ha de contribuir d’alguna forma a lluitar per la nostra societat i pel planeta, ja que de no fer-ho les conseqüències poden ser molt negatives per tothom. Només cal veure les notícies que van sortint sobre el canvi climàtic per veure que, simplement, no podem seguir com si no passés res.

Així, moltes empreses han incorporat criteris de sostenibilitat i de responsabilitat social i han començat a pensar com, alhora que mantenen la seva activitat, poden realitzar accions encaminades a contribuir al compliment dels ODS. I això pot anar des d’ajudar a altres organitzacions (especialment les socials) fins a, per exemple, modificar el funcionament intern per produir productes generant menys residus. S’ha creat també una organització, Pacte Mundial (https://www.pactomundial.org), que aglutina a empreses (a Espanya, prop d’un miler) perquè comparteixin bones pràctiques i idees per contribuir als ODS.

nen-jugant-lego-aprenem-autisme

Quins són els ODS relacionats amb l’autisme?

Alguns ODS no tenen cap relació amb l’autisme: per exemple, l’ODS 14, centrat en la vida submarina. Altres, com l’ODS 4, dedicat a l’educació de qualitat, menciona explícitament la necessitat de tenir una educació inclusiva i que doni resposta a les necessitats de col·lectius vulnerables i de persones amb discapacitat. Aspectes semblants apareixen en l’ODS 8, enfocat al treball decent i el creixement econòmic, i el 10, dedicat a la reducció de desigualtats. Fins i tot l’ODS 1, la fi de la pobresa, es podria considerar relacionat amb qualsevol col·lectiu amb dificultats per assolir unes condicions econòmiques adequades.

La bona notícia és que cada cop més és fàcil veure que empreses i governs parlen dels ODS i de l’Agenda 2030. L’interès del món empresarial pels ODS està creixent força, i està realment portant a les empreses a emprendre accions. Sovint, les empreses i les fundacions que patrocinen projectes socials decideixen enfocar-se en uns pocs ODS, i estan destinant més recursos a impulsar projectes relacionats amb aquests ODS, la qual cosa sempre és una oportunitat perquè, d’alguna forma, s’aboquin més recursos per col·lectius com el de les persones amb autisme.

adolescente-aprenem-autisme

Des d’Aprenem Autisme treballem per alinear les nostres estratègies com entitat amb el marc de l’Agenda 2030 i mesurar i gestionar la seva contribució als objectius ODS, considerem que la tasca que desenvolupem a través dels nostres programes i projectes contribueixen a garantir una educació de qualitat i equitativa (ODS 4), promoure un treball digne i creixement econòmic (ODS 8) i a reduir les desigualtats (ODS 8).

Així, a través dels programes i projectes que realitzem treballem perquè joves i adults amb autisme tinguin les competències necessàries, en particular tècniques i professionals, per a accedir a l’ocupació i el treball digne.

Defensem l’accés igualitari a tots els nivells de l’ensenyament i la formació professional per a les persones vulnerables, com són les persones amb autisme.

Contribuïm a fer que les instal·lacions educatives tinguin en compte les necessitats de les persones amb autisme i es tingui en compte la diferència de gènere, i que ofereixin entorns d’aprenentatge segurs, no violents, inclusius i eficaços per a tots i totes.

Defensem l’ocupació plena i productiva i el treball decent per a totes les dones i els homes, inclosos els joves i les persones amb autisme, així com la igualtat de remuneració per treball d’igual valor.

Sensibilitzem a la societat en defensa de la igualtat d’oportunitats i promovem a través d’un treball en xarxa canvis en legislacions, polítiques i mesures adequades per a les persones amb discapacitat.

Ens trobem doncs, davant d’un nou paradigma que suposa un repte per a les entitats, perquè tot i tenir un ampli recorregut en el món de les aliances i les col·laboracions, aquest sempre s’ha produït d’una forma molt endogàmica. Per aconseguir els ODS és imprescindible un treball en xarxa que cal potenciar i promoure com a col·lectiu.

I què podem fer cadascun de nosaltres?

D’entrada, conscienciar-nos més que tota la societat es centri una mica més a lluitar per millorar-la i pel planeta. I, d’una forma més pràctica, impulsant a altres a fer-ho, a poder ser centrant-se, ni que sigui parcialment, en els ODS que ens toquen més de prop. L’empresa u organització on treballeu vosaltres o els vostres contactes més propers, han començat a fer alguna cosa relacionada amb els ODS? Els podem motivar a fer-ho? I, els podem motivar especialment a fer-ho en els ODS 4 i 8, dedicant part dels esforços al col·lectiu específic de l’autisme?

Desplaça cap amunt