L’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu

Comentaris tancats a L’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu

Sistema educatiu inclusiu

El proper 25 de setembre, a la Delegació de Girona a Santa Coloma de Farners, impartim una xerrada sobre “L’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu”.  La qual farà referència a la normativa actual i a les principals novetats i com aquestes afecten als alumnes amb autisme i a les famílies.

Aquest decret aposta per una educació inclusiva. Per tant, persegueix un sistema educatiu que inclogui a TOTS els alumnes a l’aula. Així doncs, els alumnes amb necessitats educatives especials (NEE) han d’estar escolaritzats en centres ordinaris; si tenen alguna discapacitat greu o severa, i com a excepció, els seus pares i mares podran sol·licitar l’escolarització en un centre d’educació especial.

Administració educativa, centres escolars i famílies

Per aconseguir aquest objectiu integrador  i que tots els centres siguin totalment inclusius es precisa que l’administració educativa, els centres escolars i les famílies treballin paral·lelament en un mateix sentit cap a una educació inclusiva. Així, i tal com indica el decret, l’administració ha de proporcionar models i orientacions de propostes educatives inclusives que donin resposta a tot l’alumnat, garantir la coordinació dels serveis educatius i els sociosanitaris i assegurar els recursos necessaris personals, metodològics i tecnològics pels centres i serveis educatius.

En l’àmbit docent, les escoles han de disposar d’un projecte educatiu de centre que fomenti i garanteixi una atenció educativa inclusiva i de qualitat per a tots els i les alumnes. També, preveu entorns d’aprenentatge flexibles que s’ajustin a les necessitats dels alumnes i constituir la Comissió d’Atenció a la Diversitat. Respecte a les famílies, aquestes poden col·laborar en el procés de planificació d’itineraris personalitzats i flexibles, per a una formació al llarg de la vida, valorar  les opcions d’escolarització i participar en les transaccions educatives. D’aquesta manera,  famílies i mestres estaran més recolzats i amb més suports per part de l’administració en la seva funció d’ensenyament i integració dins i fora de l’aula.

Opcions després de l’ESO

Un altre aspecte que regula aquest decret és l’atenció educativa un cop s’ha finalitzat l’ESO. Si aquest cicle s’ha acabat sense l’obtenció del títol es donen diverses alternatives: programes de formació i inserció, el curs d’accés a un grau mitja, opcions orientades a treure’s el títol de l’Educació Secundària Obligatòria o enfocades cap als centres de noves oportunitats. En cas que s’opti per cursar batxillerat, es faciliten itineraris flexibles, adaptats als diferents ritmes i estils d’aprenentatge i a les diferents situacions personals. Si es prefereix cursar una formació professional inicial, també hi han itineraris formatius específics (IFE) adaptats a les característiques dels alumnes, a més les empreses s’han d’implicar  en els processos d’inserció laboral. Si es tria continuar estudiant però en un centre d’adults el tutor, l’orientador i professional de l’equip d’assessorament i orientació psicopedagògica  (EAP) han de transmetre al centre d’educació d’adults la informació relativa a la trajectòria de l’evolució personal i acadèmica del jove i l’aplicació de mesures d’atenció a la diversitat.

Societat en xarxa

Ens trobem doncs, davant d’un decret que vol promoure una societat en xarxa en la qual tots els departaments, les entitats, les institucions, els serveis i les persones es coordinin i col·laborin per tal d’aconseguir un sistema educatiu que s’orienti a l’èxit de resultats de tots els seus alumnes.  Per tant, cal avançar cap a pràctiques més inclusives que tinguin present a TOTS els alumnes independentment de les seves necessitats de suport i que comptin amb els recursos necessaris per fer-ho possible tal com es recull a la normativa actual, aspecte que a la realitat encara està molt lluny d’aconseguir-ho.

T’agradaria assistir a la xerrada sobre l’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu? Envia’ns un correu electrònic a info.aprenemgirona@gmail.com

Estarem encants de veure’t!

Activitat: Escola de famílies

Títol: L’atenció educativa a l’alumnat en el marc d’un sistema educatiu inclusiu.

Data: Dimarts 25 setembre

Lloc: Biblioteca Joan Vinyoli, Passeig Sant Salvador, 1, Santa Coloma de Farners, Girona.

Hora: 18.00h